Tirsdag kunngjorde Lufthansa at de igjen satser på Stavanger samtidig som de øker antall avganger til blant annet Bergen og Tromsø. Det kommer også en rute mellom München og Bergen i juli 2022, og ruten mellom Bergen og Zürich re-etableres fra 1. juni med to ukentlige avganger. Det gir nordmenn en helt annen mulighet til å komme seg ut i verden.
SPONSET: Linker i denne fargen går til våre samarbeidspartnere.
Samme dag kom også nyheten om at Lufthansa satser på Liverpool (LPL) som destinasjon i England, og dermed får Manchester (MAN) konkurranse. De siste årene har prisene til Manchester vært hinsides på grunn av ekstrem etterspørsel, og med denne utvidelsen vil det være mulig for fotballturister å komme seg på kamp langt enklere.
Til Liverpool vil Lufthansa ha fire ukentlige avganger.
LES OGSÅ:
Få mest mulig ut av Liverpool-turen
Slik skaffer du deg Premier League-billetter
Glade for å være tilbake
Fra og med 2. mai 2022 setter Lufthansa opp syv nye ukentlige avganger mellom Frankfurt og Stavanger. Ruten mellom Bergen og Frankfurt øker fra åtte til ti ukentlige avganger fra 27. mai 2022, og ruten mellom Frankfurt og Tromsø øker fra en til to ukentlige avganger i sommerhalvåret fra 29. mai. I tillegg settes det opp en ny ukentlig rute mellom München og Bergen i juli 2022, og ruten mellom Bergen og Zürich re-etableres fra 1. juni med to ukentlige avganger. Sistnevnte ble tidligere operert av Swiss, men skal nå flys av søsterselskapet Edelweiss
Frem til 2015 opererte Lufthansa jevnlige flyvninger til Stavanger.
– Etter syv år uten tilstedeværelse i Stavanger er vi glade for å endelig være tilbake. Vi ser økende etterspørsel fra fritids- og privatreisende, men også fra bedriftskunder, hovedsakelig innen olje- og energisektoren, sier Norgessjef i Lufthansa, Flemming Nordestgaard.
Gode ruter for forretningsreisende
I Frankfurt har Lufthansa et nettverk av ruter ut i hele verden, og de nye og hyppigere avgangene fra Norge vil derfor være svært attraktive for næringslivet.
– Det er viktig for verdiskapningen i disse regionene med god tilgjengelighet til viktige markeder. Spesielt vil dette utvidede tilbudet styrke tilgangen til det tyske markedet, men også til det store verdensmarkedet via Lufthansas store, globale rutenettverk, sier Skallerud Riise.
Avgjørende for turismen i Norge
For den norske turistnæringen er alle direkteruter som binder Norge sammen med verden av stor verdi for dem.
– Dette er en fantastisk julegave til reiselivet her i regionen. Vestlandet har mye av det forbrukere kommer til å orientere seg mot fremover, men konkurransen blir hard. Disse rutene gjør det lettere å velge oss. Nå skal vi gjøre det vi klarer for å vise tyskere og andre europeere hva Vestlandet har å by på hele året, avslutter administrerende direktør i Fjord Norge, Stein Ove Rolland.