Hotell Atlantic i Stavanger har vært en institusjon og vi var veldig spent på hvordan hotellet nå fremstår i "ny" drakt.
For det begynner faktisk å bli noen år siden hotellet ble stengt en periode og totalrenovert, men første gang vi har testet dette.
Først litt om bookingen. Som Radisson Reward Gold-medlem finnes det et par alternativer. Appen var billigst, men gjentatte feil gjorde at det var enklere å booke via nettsiden. Vi prøvde 15-20 ganger over et gitt tidsrom, men ga opp og betalte dermed en hundrelapp mer for rommet.
Så knyttet det seg litt spenning til hvordan våre gullfordeler ville slå ut, for her har ikke Atlantic vist seg å være best i klassen tidligere, for å si det forsiktig.
Innsjekk
Respesjonen er ikke stor, men den er stilig og elegant. Flotte detaljer, to store bord med tilhørende sitteplasser og minimalistiske innsjekkingsskranker. Vi hadde sendt en epost på formiddagen og spurt om vi kunne få tidlig innsjekk (Gold-fordel) og ba om et fint rom. Denne ble aldri besvart.
I resepsjonen var det kun én person på jobb akkurat da, og innsjekkingen tok lang tid med relativt liten kø. Radisson skal ha legitimasjon, navn på alle gjester og det ble veldig omstendelig.
Vi fikk rom i 12 etasje og hadde booket et Panorama-rom som var høyeste klasse tilgjengelig utenom suite.
Under innsjekk var det aldri snakk om status eller oppgradering av rom som er en av gullfordelene. Fair at det ikke er ledig i høyere kategori, men jeg mener at det er hotellets ansvar å holde kundene varme og fortelle hvordan situasjonen er.
Rommet
Vi liker å ha rom høyt oppe og langt fra heis. Tilsynelatende hadde vi fått begge deler oppfyllt, selv om rommet ikke var veldig langt fra heisen, var det ok. Trodde vi.
Rommet er lyst og fint, noen og tyve kvadratmeter stort, god og stor seng, en pult, stol, bord, skap og et bad med ok størrelse.
Panoramautsikten var så som så. De store vinduene i denne delen av bygget gir en panoramafølelse, samtidig som flere rom nok har langt bedre utsikt enn det vi fikk. Vi hadde nemlig en vegg rett til venstre for vinduet. Utsikten er mot Breiavatnet og virkelig flott.
Utpå kvelden oppdaget vi imidlertid at det var mye støy fra heisen. Dette var virkelig skuffende, for heisen går gjennom natten og det er stor aktivitet tidlig på morgenen.
Så hva med de andre faktorene som spiller inn på søvnkvalitet? Sengen var meget god, et stort pluss. Det samme var de lystette gardinene, det ble helt mørkt på rommet til tross for at solen sto opp i samme retning som vinduene. Temperaturen var litt høy, men det må vi ta på vår egen kappe.
Støynivået var imidlertid for høyt. Spesielt fra heisen, men også fra gangen. Skuffende nok hørte vi en del støy fra gaten, til tross for rom i 12 etasje, men det var ikke det mest sjenerende.
Rommene har en liten minibar med det nødvendigste.
Badet er lyst og fint. Ikke veldig stort, men stort nok. God dusj, og ellers funksjonelt og greit.
LES OGSÅ: Anmeldelse av Amerikalinjen i Oslo
Frokost
Kanskje det beste med hele oppholdet. Frokosten på Atlantic har alltid vært fantastisk og det er den fortsatt. Her får du alt du trenger og liker, pluss litt til. Et ørlite trekk for at det ikke var meny på vårt bord, og ingen som opplyste om muligheten for å bestille ting til bordet, som omelett, skive med avokado og så videre.
Vi ble gode og mette og fikk en fanstisk start på dagen, så frokosten kan anbefales på det varmeste.
Radisson Reward
Siden dette var første opphold med gullstatus i programmet, tar vi litt med i denne anmeldelsen. Gullstatus skal gi gratis oppgradering (hvis ledig), rabatt på rom og to flasker gratis vann.
Oppgradering av rom er jo det mest aktuelle her, for de aller fleste vil vi tro. På Atlantic ble vi skuffet over at status overhodet ikke var et tema. Ikke under innsjekk, ikke under utsjekk, ikke ved valg av rom. De to flaskene med vann så vi heller ikke noe til, med mindre det var de i minibaren.
I ettertid har Atlantic skrevet at oppgradering fra premiumrom ofte er vanskelig i helgene, siden neste kategori er suiter og de har de få av. Godt mulig, men det er påfallende mange med status hos Radisson som har påpekt at Atlantic er blant hotellene som sjelden oppfyller godene til statusmedlemmer. Hvis situasjonen var slik, kunne de selvsagt opplyst om det ved innsjekk. En setning som: "Vi har dessverre ingen rom ledig i høyere kategori, så jeg kan ikke oppgradere dere" hadde vært fint, men det ble aldri nevnt og vi ble heller ikke spurt.
Konklusjon
Hotellet har blitt veldig fint og jeg er sikker på at mange av rommene har aldeles nydelig utsikt over Breiavatnet og Stavanger sentrum. Vårt hadde ikke panoramautsikt, og oppholdet ble preget av litt for mye støy. Men får du et rom lenger bort fra heisen, får du nok et flott opphold i et hotell som ligger midt i smørøyet i Stavanger.