Vi håper denne bloggposten blir den siste i denne serien om Companion Ticket og Eurobonus. For vår del er billettene booket, men det tok månedsvis.
REKLAME – linker i denne fargen er sponset og går til en av samarbeidspartnere.
Denne bloggpostserien er nå kommet til del tre. Vi har tidligere publisert innlegget «Sirkus Eurobonus og Companion Ticket – del 1» og «Sirkus Eurobonus og Companion Ticket – del 2«. For å komme inn i historien kan det være lurt å starte på del 1. I slutten av del to så vi endelig lys i tunnelen etter et godt, praktisk tips fra den danske gullkundeservicen. Men så var det litt forskjell mellom liv og lære. Månedene gikk uten at noe skjedde.
Ved å gjøre en sånn halvveis kjapp hoderegning kom vi frem til at 300 dager før avreise ville bety at billettene vi manglet, ble lagt ut en søndag. Dermed måtte vi nok en gang vente mens andre kunne booke billettene på nett. Faktisk måtte vi vente i 33 timer, sånn rundt regnet, og måtte sitte klar mandag morgen 09.00 for å booke de fire setene mellom Stavanger og København som mangler i vår reiserute. København – Washington – København – Stavanger var allerede bestilt og i orden. Nå skulle vi «bare» bruke 600 kroner til i endringsgebyr for å legge til det som burde vært den enkleste biten. Men som ble den vanskeligste.
REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo og Skyscanner, eller direkte hos Lufthansa, Qatar Airways eller KLM.
Alle dagene har det vært rimelig god tilgang på billetter mellom Stavanger og København. Men to fredager i juni 2020 var det ingen ledige. Den ene hadde dessverre vi billetter videre fra København til USA.
Ny epost til den danske gullmailen der vi spør om hva som skjer og hvorfor det er slik. Etter noen få timer kommer svaret: Det er nesten fullbooket på flyvningene fra SVG til CPH denne morgenen. Faktisk både den tidlige klokken 06.00 og den neste 09.50. Sannsynligvis er det en stor gruppe som har booket billetter. Typisk vår (u)flaks! Så da sto vi der, nokså i offside, uten billetter mellom Stavanger og København. Vi vurderte også å reise til København kvelden før og bo på hotell én natt, men det ville også fordyre det enda mer. Kombinasjonen Companion Ticket og Eurobonus kan altså være fantastisk, men til tider ganske frustrerende også.
Endret reisedato
Men så gikk tiden og vi samlet inn flere og flere bonuspoeng og nærmet oss Companion Ticket nummer to. Det ville bety at vi kunne reise med Star Alliance, bruke begge CTene og ha råd til reisen i både økonomi og business. Etterhvert som høsten gikk så vi at tilgjengeligheten til Florida om sommeren var elendig. SAS flyr kun om vinteren og hos de andre Star Alliance-selskapene var det ikke mye å skryte av da vi søkte på ulike reiseruter. Derfor måtte vi skifte taktikk. I november endret vi fokus og prøvde på noe nytt: Påsken 2020!
En lys idé og påfølgende søk på AwardFares. Dersom vi prøvde oss med en ekstra lang påskeferie åpnet det seg en svært sjelden mulighet: Fire ledige seter i business til Miami med SAS! Returen var det verre med, selvfølgelig. Vi snakker jo om påsken, tross alt. Men vi fant retur i økonomi med Lufthansa litt før påskens slutt. Godt nok. At det var med Airbus A380 gjorde det litt mer interessant, for oss flynerder.
Alt var klart til å ringe Tallinn og så var det bare å vente. For ventetid ble det. Første forsøk var på formiddagen og estimert ventetid var på 14 minutter. Ok, jeg ba om å bli oppringt og la på. Etter én time hadde jeg ikke fått noen anrop tilbake.
Forsøk to og her var det 11 minutters ventetid, jeg ba nok en gang om å bli ringt opp. Etter en halvtime måtte jeg i et møte, og etter 40 minutter ringte de. Selvsagt midt i møtet. Forsøk tre ble på ettermiddagen, og estimert ventetid var da 12 minutter. Nå tenkte jeg at jeg kunne ha mobilen på høyttaler og jobbe mens jeg ventet. Etter at halvtimen ble plassert, ba jeg om callback igjen. De ringte tilbake, men det tok ytterligere én time.
Alt var heldigvis ledig, vi fikk booket akkurat denne biten relativt greit. Da var det bare å sette på all verdens søk på returreise i business. Vi visste at det finnes noen muligheter med TAP via Lisboa, for det er nemlig ledig MIA – LIS på flere datoer, men ikke fra Lisboa til Skandinavia. London eller Frankfurt var det nærmeste.
Nye muligheter?
I løpet av helgen kom e-posten: Lisboa – København – fem ledige seter i business. Da var vi ett skritt nærmere, men manglet København – Stavanger. Mandagen kom og siste sjekk, jo her var det ledig viste både Uniteds søkemotor og AwardFares. Faktisk – det var ledig helt hjem til Stavanger! For en lykke.
Optimistisk ringte jeg Tallinn som kunne friste med 10 minutters ventetid. Etter å ha ventet nesten ti minutter ba jeg om at de ringte tilbake. Det tok halvannen time før det skjedde. Jeg sa hva jeg ville og damen i andre enden begynte å søke. Jo, det var ledig fra Miami til Lisboa. Men nei, hun fant ingenting fra Lisboa til København som de andre finner. Etter litt søking ga hun opp og jeg la på.
Så da var vi like langt. Agentrulletten er en kjent sak for mange som søker etter bonusbilletter, og de fleste rådene jeg fikk var: Prøv igjen! Dagen etter ringte jeg Tallinn nok en gang, og ble forespeilet en ventetid på syv minutter. 50 minutter tok det før Kristyna var på tråden. Jeg forklarte hva det gjaldt og hun sa at det ikke var sikkert TAP tillot reise videre til København med bonuspoeng. Da måtte jeg forklare at jo, et søk Miami – Lisboa – København gir ledige seter. Et søk Lisboa – København – Stavanger gir også ledige seter. Hun søkte og jeg hadde rett, det gikk an å komme seg til Skandinavia fra Miami på disse datoene, noe jeg hadde fått nei på de foregående dagene. Jeg fikk aldri noen begrunnelse, for hun skiftet taktikk og begynte setningen med:
«You need to have in consideration this is not the most convenient flight».
Så brøt samtalen, og hun ringte ikke tilbake….
Jeg tillot meg derfor å sende en epost til medlemsservice for de med gullkort hos Eurobonus nok en gang, der jeg spurte om hvorfor det var slik at jeg plassene var ledige, men jeg fikk ikke booket. Første svaret lød slik:
«Jeg kan ikke se at det er ledige seter, du må nesten søke senere»
Så gikk jeg inn på SAS sin egen hjemmeside og gjorde søk som viste tilgjengelighet på alle flyvningene, og så sendte jeg med bildebevis til gull-eposten. Svaret jeg fikk gjorde meg enda mer overrasket:
«Ja det kan jeg godt se men der er ikke pladser. Tænker at hjemmeside ikke er helt opdateret.»
Tallinn sier altså at det er ledige seter, men jeg får ikke booket dem sammen. SAS sine hjemmesider sier også at det er ledige seter. Gull-eposten til SAS sier at det ikke er ledig.
Og ingen kan forklare meg det jeg lurer på: Hvorfor er det slik?
Så litt etter at jeg har gjort nye søk så finner heller ikke AwardFares ledige seter på den flyvningen jeg ønsker. Men SAS finner fortsatt. Men altså, jeg får ikke booket dem.
TAP gir en forklaring
Neste punkt på listen blir å kontakte TAP som skal ha ledige seter. Kanskje de kan komme med noe oppklarende? De vet kanskje hvorfor jeg bare får booke deler av reisen og ikke hele? Jeg har egentlig svært små forhåpninger i det jeg sender TAP en melding på Facebook. Det kommer til og med et automatisk svar at de har lengre svartid enn normalt. Jeg tenker at dette fort kan ta noen dager, om ikke mer, dersom jeg i det hele tatt får svar.
Rundt 20 minutter tar det før det plinger inn en melding på Facebook. Jeg blir positivt overrasket, både at jeg i det hele tatt får svar, hvor kjapt jeg får svar og at de faktisk begrunner det:
«Concerning your request to travel from Miami to Stavanger, we kindly inform you that although there is availability for miles tickets on the requested date on all flights, the fare that will allow combination with Star Alliance (x) is not available on the date you have searched. At this time, we verify that the route you would like is available on April 14th for instance when booking with Miles&Go. We are available for additional information. Thank you.»
Jeg sender et oppfølgingsspørsmål som de også besvarer raskt, og svaret er altså slik at flyvningen mellom Miami og Lisboa ikke har tilgjengelige seter i rett bookingklasse, og kan kun kombineres med andre TAP-flygninger, derfor får jeg kun booket MIA-LIS og LIS-CPH. Flyvningen videre, altså mellom Lisboa og København har imidlertid ledig i begge bookingklasser og det er derfor mulig å booke i kombinasjon med SAS mellom København og Stavanger. Like langt der altså.
REKLAME: Skal du ut og fly? Finn de beste og billigste alternativene hos Momondo og Skyscanner, eller direkte hos Lufthansa, Qatar Airways eller KLM.
Sannheten er vel at på dette tidspunktet begynte håpet å svinne og jeg trodde ikke at det lot seg gjøre annet enn å beholde billettene slik vi hadde booket dem på nåværende tidspunkt. Det var fortsatt en drøy måned til CTen ville utløpe, så en viss mulighet for businessbilletter var det jo, men vi snakker jo om påsken og veldig travelt. Så kom det en e-post i innboksen min, fra Vibeke i SAS på Kastrup.
Den reddende, danske engel
Vibeke har virkelig utført kundeservice på høyt nivå, og har sjekket et par ekstra ganger for meg. Og ikke bare det, hun har funnet fire businessbilletter fra Miami, via Lisboa og Manchester til Stavanger på samme dato som opprinnelig returdato. Ikke 100% det vi håpet, men likevel, soleklart det beste vi kunne håpe på situasjonen tatt i betraktning. Og akkurat i det jeg har lest e-posten ringer telefonen og et dansk nummer viser i displayet.
Vibeke fra SAS er på tråden også, for sikkerhets skyld. Hun vil veldig gjerne hjelpe og sier hva hun har funnet. Jeg noterer og tenker at nå må jeg få ringt Tallinn så kjapt som mulig, men hun kommer meg i forkjøpet:
Skal jeg bare booke disse billettene for deg?
Så det gjør hun, og noen minutter etter kommer e-postene med bekreftelser. Så er det snipp, snapp snute og eventyret ute nå? Vi satt og ventet på kanskje litt bedre rute på returen, kanskje en annen dato enn opprinnelig. Det kom aldri, så billettene blir nå som de er.
Så da blir det Florida i påsken!
LES OGSÅ:
Sirkus Eurobonus og Companion Ticket – del 1
Sirkus Eurobonus og Companion Ticket – del 2